niedziela, 12 maja 2013

Konkurs literacki (I edycja)


     Witajcie!
     Fair Gaol ma zaszczyt po raz pierwszy ogłosić konkurs literacki z nagrodami! Tytuł brzmi: "Łańcuch kołysał się u nóg..." (inspiracja "Murami" Kaczmarskiego). Zabawa polega na napisaniu opowiadania, którego tematem będzie więzienie. Kategoria tekstu dowolna - może to być fantastyka, obyczajówka, historyczne, psychologiczne... Akcja może toczyć się w dowolnym świecie i w dowolnych czasach, a bohaterami niekoniecznie muszą być ludzie. Rozumienie "więzienia" pozostawiamy Waszej wyobraźni. Możecie przedstawić sypiący się gmach albo opisać je w przenośni. Ucieczka z więzienia, budowanie więzienia, życie w więzieniu, strach przed więzieniem, popełnianie przestępstwa - np. złodziejstwo, morderstwo - lub zmaganie się bohatera z własnymi problemami. Inwencję twórczą cenimy wysoko :)
 Prace będą punktowane. Każdy z jurorów może przydzielić maksymalnie 25 punktów każdej pracy. Poniżej znajdziecie rozpiskę. Przewidywane są do zajęcia dwa pierwsze miejsca oraz dwa wyróżnienia. Za miejsce pierwsze uczestnik otrzyma książkę Jarosława Grzędowicza "Pan Lodowego Ogrodu" (tom I), natomiast za drugie powieść Toma Lloyda "Siewca Burzy". Dla tych, co niekoniecznie gustują w fantastyce, mamy "Szmaragdową Tablicę" Carli Montero ;) Nagrody zostaną przesłane pocztą - w nienaruszonym stanie, zupełnie nowe, ufundowane przez załogę Fair Gaola. Dodatkowo cztery najlepsze prace (dwa miejsca i wyróżnienia) otrzymają anonimowe recenzje od jednego z członków jury (jedna praca - jeden juror), którzy zostaną przydzieleni losowo. Zwycięskie twory zostaną opublikowane na stronie ocenialni. Jeszcze przed rozstrzygnięciem można publikować prace na własnych blogach.
     W skład jury wchodzą: Idariale (naczelniczka Gaola), Wanilia (zastępca), Nersi (konsultant więzienny), Niewidzialna (strażniczka więzienna), Wadera (strażniczka więzienna), Ironiczna (matka-założycielka Gaola), Deneve (założycielka forum literackiego Lorem Ipsum), destrakszyn. (redaktorka serwisu Gavran) oraz Nearyh (autorka książki "Anarion", beta).

     Punktacja (od każdego jurora osobno):
Styl pisania: 5 pkt.
Świat: 4pkt.
Bohaterowie: 4pkt.
Poprawność językowa: 4 pkt.
Dialogi: 3 pkt.
Pomysł: 5 pkt.

     Prace nie mogą przekraczać 6 stron formatu doc. lub docx. tekstem znormalizowanym (Georgia 12, interlinia 1,5, marginesy 2,5 cm). Uczestnik może przesłać wyłącznie jeden utwór. Zgłoszenia należy przesyłać do 22 maja (do godź. 23:59) na mail: gaol.konkursy@gmail.com, w tytule wpisując tytuł konkursu. W treści maila prosimy zamieścić nick, jakim zostanie podpisana praca, adres swojego bloga (jeśli posiadasz) oraz numer gg (również jeśli posiadasz). Czas na napisanie opowiadania to 25 dni, a więc ostateczny termin nadsyłania prac wypada 16 czerwca (do godź. 23:59). Naruszenie którejś z zasad skutkuje odrzuceniem pracy.

Wszelkie pytania prosimy pisać pod tym postem. Jeśli chcecie pomóc w rozreklamowaniu konkursu, możecie umieścić button (widoczny na górze postu) na swoim blogu/stronie.

Do dzieła! :)

EDIT: Nagroda za drugie miejsce została zmieniona, ponieważ jak zawsze nieomylna Idariale wklepała piąty tom serii, miast pierwszego.

55 komentarzy:

  1. Jak w tekście nie będzie w ogóle dialogów, to dostanie się zero punktów, tak? ;> I jeszcze jedno pytanie: jurorzy będą wiedzieli, kto jest autorem danej pracy, czy dane uczestników będzie znała tylko jedna osoba?

    Kłaniam się,

    p.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zastanawiałyśmy się nad tą kwestią i znalazłyśmy inne rozwiązanie, nie martw się ;) Przeliczymy punkty.
      Każdy juror ocenia każdą pracę i będą znali nick. Zrobiłyśmy naradę i doszłyśmy do wniosku, że to nie zmienia naszych wyroków - w końcu jesteśmy/byłyśmy oceniającymi i nie podchodzimy do sprawdzania prac pod kątem osobistym.

      //Idariale

      Usuń
    2. *będzie znał wszystkie nicki

      Usuń
    3. Dziękuję za odpowiedź. :> Czyli, jeśli zechcę, mogę zrezygnować z dialogów w swoim opowiadaniu, jak rozumiem? Wybaczcie, że tak męczę Was pytaniami, ale cóż, przychodzące wątpliwości trzeba zawsze rozwiać, a ja lubię mieć absolutną jasność, jeśli chodzi o jakiekolwiek instrukcje i regulaminy. ;)

      Usuń
    4. Tak, oczywiście, dialogi nie są obowiązkowe. Wówczas punktacja będzie wynosiła maksymalnie 22 punkty od każdego oceniającego, ale przeliczymy to metodą proporcji c:

      //Wciąż niezalogowana na własne konto Idariale

      Usuń
  2. Czy niektóre postacie mogą być zapożyczone z jakichś dzieł, filmów, czy musi to być tylko wymysł autora?

    OdpowiedzUsuń
  3. Ach, i jeszcze coś.
    Czy można to opowiadanie opublikować przed ogłszeniem wyników, lub po?
    Oraz… można poprosić o pomoc betę? W sensie poprawienia błędów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po kolei: oczywiście, można napisać Fan-Fiction, oczywiście biorąc pod uwagę, że wówczas straci się nieco na postaciach lub bohaterach (zależy, co zapożyczasz).
      Pisałam w notce: "Jeszcze przed rozstrzygnięciem można publikować prace na własnych blogach", ale rozumiem, że łatwo to przeoczyć w tym mętliku informacji c:
      Oczywiście, że można. Nawet, gdybyśmy napisały: "Nie wolno angażować bety", to skąd miałybyśmy wiedzieć, że uczestnik tego nie zrobił? Poza tym, to nic złego, a pewnie nie wszyscy z tego skorzystają.
      Jeśli masz jeszcze jakieś pytania, śmiało :)

      Usuń
    2. Boże, teraz dopiero zauważyłam błąd - "straci się nieco na postaciach lub bohaterach". Brawa dla mnie! Miało być "postaciach lub świecie" :I

      Usuń
  4. Tym razem ja mam pytanko, troszkę z innej beczki. :) Czy zostanie opublikowana jakaś oficjalna lista uczestników albo coś w tym stylu? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, lista nie zostanie opublikowana. Jedynie przy publikowaniu wyników.

      Usuń
    2. A czy wtedy ukaże się pełny spis WSZYSTKICH uczestników wraz z ich punktacja, czy punktacja będzie jedynie ogłaszana w przypadku nominowanych?
      P.S. Tak ogólnikiem, to świetny pomysł z tym konkursem. Temat również ciekawy i bardzo obszerny. :)

      Usuń
    3. Wszystkich, wszystkich :) Sądzę, że każdy chciałby dowiedzieć się, ile punktów dostał i jak wypadł na tle całości.
      I dziękujemy c: Swoją drogą, Svari, znasz mnie pod innym nickiem - Lisha ze Szklanych Samobójców.

      Usuń
    4. Wiedziałam, że widziałam już gdzieś ten avatar! :D Świat jest mały, jak mówią. :)
      W każdym razie, po mojej długiej, długiej nieobecności w blogsferze, chyba właśnie ten konkurs całkowicie przekonał mnie do powrotu. :)
      (A poza tym, miło, że mnie zapamiętałaś. ;))

      Usuń
    5. Ano, ostatnio napisała do mnie dziewczyna z prośbą o wytłumaczenie cssa i się okazało, że mieszka w moim mieście o.O'
      Ło ja, motywuję ludzi <3
      Chciałam zacząć czytać Utopię, ale tam wszystko ucichło... Informowałam Cię również przez jakiś czas o nowych rozdziałach, ale Cię wcięło gdzieś ._.'

      Usuń
    6. Wiem, to się tak poważnie zaczęło chyba półtorej miesiąca temu i od tego czasu praktycznie w ogóle nie wchodziłam na blogi. Żadne. Nawet swojego. ;) Ale jak teraz się wyrobię z tym konkursem - co będzie cudownym znakiem :) - dokończę przygotowany rozdział na Utopii i nadrobię zaległości.
      Tak więc życzę dużo sukcesów - prywatnie, prywatnie-blogowo i na ocenialni. :)
      I pozdrawiam ciepło!

      Usuń
    7. Tobie również sukcesów życzę. I powodzenia w konkursie! :) Swoją drogą, żeby wziąć udział, trzeba wysłać zgłoszenie, został tydzień. Szczegóły na końcu notki.

      Pozdrawiam również,

      Usuń
  5. Też mam jedno pytanie;) W poście nie ma informacji, czy jedna praca może zostać napisana przez dwóch autorów (jako współautorów)?
    Pozdrawiam i gratuluję pomysł na konkurs, bo wydaje mi się bardzo ciekawy;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, faktycznie, nie zamieściłyśmy czegoś takiego, a to ciekawa kwestia. Cóż, raczej nie. Wolałybyśmy, aby prace zostały napisane przez pojedyncze osoby.

      //Idariale

      Usuń
  6. 6 stron? Szczerze? Wydaje mi się, że to trochę mało :D Mam nawet fajny pomysł, ale ze względu na moje zamiłowanie do szerokich opisów, nie zmieszczę wszystkiego... Nie można czegoś z tym zrobić? ;c

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cóż, mogłybyśmy wydłużyć do ośmiu (zdaję sobie sprawę, że to prawdopodobnie wciąż za mało). Kiedy minie termin wysyłania zgłoszeń, postaramy się powiększyć pole w tej kwestii.

      //Idariale

      Usuń
    2. Lepsze to, niż 6 stron :))
      Dziękuję za rozpatrzenie mojej prośby.
      Mam pytanie, czy doszło moje zgłoszenie? :))

      Usuń
    3. Przykro mi, ale nie :c

      Usuń
    4. Wysłałam jeszcze raz, doszło? *modli się* :D

      Usuń
    5. Niestety nie :c
      Masz może maila Onetowego? Spróbuj z niego przesłać. Wyślij mi również pracę na prywatny mail: tenebrae@onet.pl Sprawdzam codziennie kilka razy.
      //Idariale

      Usuń
    6. Onetowego nie mam :c
      Wysłałam zgłoszenie :))) Oby doooszło... Jeżeli znowu wyjdzie jakiś błąd, to wyślę z mojego prywatnego :) xox

      Usuń
  7. Uhm, dwa pytanka mam.
    Pierwsze: czy tekst musi nawiązywać do tytułu konkursu ("łąńcuch kołysał się u nóg"), czy tylko do tematu więzienia?
    I drugie: przyjmujecie teksty humorystyczne, czy w tym przypadku nastawieni jesteście raczej na powagę?
    Pozdrawiam, Taimi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, nie musi nawiązywać do tytułu. Jedynie do więzienia, a i to w dowolnej interpretacji.
      Przyjmujemy wszystkie teksty, bez wyjątku c; I raczej nie nastawiamy się na żadną konkretną formę, jesteśmy jedynie ciekawe Waszej inwencji twórczej.

      Usuń
  8. A ja mam takie pytanie (wcześniej nie zauważyłam, by ktokolwiek je zadał, ale jeśli się powtarza - przepraszam). Czy w opowiadaniu akcja musi się toczyć tylko i wyłącznie w więzieniu? I czy głównym tematem może być coś zupełnie innego (chociażby śliwki na wierzbie), a więzienie będzie tam się pojawiało np. w postaci przenośni?
    Wiem, że pole do popisu mamy duże, ale pytam, żeby mieć stuprocentową pewność ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ Pani Arton, to wszystko zostało wyjaśnione pod koniec pierwszego akapitu XD
      I miło mi, że jednak się zainteresowałaś c:

      Usuń
  9. To o dokładnej ilości stron opowiadań poinformujecie po 22 maja, tak? Gdy już zostanie zebrana cała ekipa? :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Pomysł na konkurs przefantastyczny, więc grzecznie pytam, czy dotarło moje zgłoszenie? Bo ostatnio są jakieś problemy z gmailem. Albo to ja mam problemy z gmailem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dotarło, dotarło ;) Ale rzeczywiście są problemy z gmailem, bo któraś z autorek pytała, czy doszło, a nic nie dostałam.
      Zawsze wysyłam potwierdzenie.

      //Idariale

      Usuń
  11. "Zgłoszenia należy przesyłać do 22 maja [...]. Czas na napisanie opowiadania to 25 dni, a więc ostateczny termin nadsyłania prac wypada 16 czerwca".

    Rozumiem, że te 25 dni są od 22 maja do 16 czerwca.

    W takim razie, gdyby ktoś wysłał zgłoszenie, powiedzmy, 18 maja, to ma tylko 25 dni na napisanie opowiadania, czyli do 11 czerwca, czy również ma czas do 16 czerwca?

    Jeżeli może pisać do 16 czerwca, to myślę, że informacja o 25-cio dniowym zakresie jest raczej w ogóle niepotrzebna.

    Pozdrawiam serdecznie,
    GeminiGirl...;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ostateczny termin jest do 16 czerwca, nie ważne, kiedy doślesz zgłoszenie ;)
      Wolałam napisać, bo komu będzie się chciało liczyć, ile ma czasu? xD' Niektórzy wolą wiedzieć.

      Usuń
  12. I jeszcze taka mała propozycja, choć wiem, że zostało już tylko kilka dni do końca zgłoszeń.

    Ale właściwie...

    Koleżanki faith was strong. i Broz-Tito pytały o potwierdzenie otrzymania zgłoszenia. Ja zapewne też będę niedługo o tę sprawę pytała.

    Czy w takim wypadku nie mogłybyście wysyłać potwierdzeń otrzymania zgłoszenia na podany (najlepiej) numer GG albo w ostateczności (jeżeli ktoś GG nie posiada) na adres mailowy, z którego dostałyście zgłoszenie?

    To pozwoli uczestnikom upewnić się, że zgłoszenie dotarło.

    Pozdrawiam serdecznie,
    GeminiGirl...;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wysyłam potwierdzenie za każdym razem. Robiłam tak, jeszcze zanim padła pierwsza prośba ;)

      Usuń
  13. Czy można do tekstu zaproponować utwór muzyczny? Tak dla "wzmocnienia" efektu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, jednakże nie wpłynie to na punktację (oceniamy tekst, nie muzykę). Jeśli chcesz, możesz dodać link przy pracy albo podać autora i tytuł utworu, dowolnie.

      Usuń
  14. Czy podczas wysyłania prac również trzeba wpisać w temacie tytuł konkursu, czy dla odróżnienia zgłoszenia od pracy należy coś dopisać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko zostanie dokładnie powiedziane, gdy minie termin zgłoszeń - 23 maja. //Idariale

      Usuń
  15. Czy naprawdę to może być tylko 6 stron? I jeśli musi, to mogę to napisać Georgią, ale 11?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez obrazy, ale nie wiem czy to byłoby w porządku... Jesteśmy uczestnikami i powinniśmy mieć wszyscy równe prawa... Skoro Ty chcesz napisać Georgią 11, to ja też tak chce! I każdy na pewno by tak chciał, bo dla każdego 6 stron to za mało. :( Albo piszemy wszyscy 12 albo 11 albo nie wiem jak, ale wszyscy, a nie tylko jedna osoba. :)

      I tak w ogóle jeśli można się wypowiedzieć w tej kwestii, to zostawiłabym jak jest. W końcu to konkurs i muszą być jakieś zasady, a nie aby ktoś szedł nam na łatwiznę... Trzeba tak opracować wszystko i rozplanować zapis, aby się zmieściło na te 6 stron. Nie sztuką jest napisać genialne opowiadanie na 20 stron, sztuką napisać coś dobrego w tak małej ilości i się zmieścić.

      Ja tam nie wiem, nie ja tu rządzę, ale boję się, że jak komisja zwiększy ilość stron, to konkurs się nie zakończy. :( Albo będziemy czekać rok na wyniki.:) My piszemy tylko jedno opowiadanie, a oni muszą sprawdzić i przeczytać wszystkie prace, dla nas 6 stron to mało, a wyobraźcie sobie jak tych opowiadań przyjdzie 50 albo więcej. :)

      Usuń
    2. Praca musi zostać napisana tekstem znormalizowanym i, niestety, niezastosowanie się do podanej czcionki skutkuje odrzuceniem pracy - dyskwalifikacją.
      Jednakże zamierzamy podnieść ilość stron do ośmiu, tak będzie bardziej fair :) Jednakże, uważamy, że to już maks. //Idariale

      Usuń
    3. Jasne, zrozumiałam ;) Postaram się streścić i tyle. Dziękuję za odpowiedź.

      Usuń
  16. Czy wulgaryzmy są dozwolone?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podpisuję się pod pytaniem i jeszcze - a sceny brutalne? Chcę się zgłosić, ale mam pomysł na dość brutalne i szokujące opowiadanie. Nie wiem, czy byłoby przyjęte.
      Dla pewności - zgłoszenie na mail wysyłam do 22 maja i piszę tam, że się zgłaszam, a do 16 czerwca dosyłam tekst, tak?
      I czy można pomiędzy tymi datami już po wysłaniu zgłoszenia zrezygnować?
      Na kiedy planujecie zdążyć z ogłaszaniem wyników?
      Mogłabym też nie walczyć o żadną nagrodę? Tytuły mi nie odpowiadają, ale chcę wysłać opowiadanie po to, by się sprawdzić. Nie liczę na żadną wygraną, nawet o tym nie myślę, bo jestem za słaba do konkursów, dlatego chodzi mi tylko o to, by później dostać punktację "do ręki" i wiedzieć za co.
      Pozdrawiam,
      Dess

      Usuń
    2. Wulgaryzmy są dozwolone.
      A co do brutalności - szczerze mówiąc, cicho liczymy na to, że nie wszystkie opowiadania będą grzeczne. Wszystkie uwielbiamy, kiedy robi się dość nieprzyjemnie, tekst staje się poważniejszy. Mamy również nadzieję na teksty humorystyczne - różnorodność jest najważniejsza!
      Tak, do 22 (do 23:59) maja jest czas na wysyłanie zgłoszeń, a do 16 czerwca (do 23:59) na przysyłanie prac.
      Owszem, zrezygnować można, ale o tym nie informujecie. Po prostu nie przysyłacie pracy, jeśli jednak nie macie ochoty wziąć udziału albo gdy zabraknie czasu (chociaż uważam, że 25 dni to sporo na tak małą ilość stron).
      Mamy nadzieję wszystkie prace sprawdzić w dwa tygodnie, ale to również zależy od ich ilości, prawda? Dokładny termin ogłoszenia wyników podamy 17 czerwca, gdy minie czas przysyłania prac.
      Mogłabyś, oczywiście. Jeśli zajmiesz któreś miejsce, ale nie zechcesz przyjąć nagrody, nie musisz jej przyjmować.

      Pozdrawiam również,
      Idariale

      Usuń
  17. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  18. Czy moje zgłoszenie doszło? Nick: Wellesie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wczoraj przesłałam Ci wiadomość zwrotną z potwierdzeniem. //Idariale

      Usuń

Zgłoszenia należy umieszczać w przeznaczonej do tego zakładce, nie pod postami!

Statystyka